Een Valmet 505-tractor en een paar generatoren uit 1988 zijn al 30 jaar in gebruik bij het Finse Antarctische onderzoeksstation Aboa en ondersteunen daar tot op de dag van vandaag wetenschappelijk onderzoek.
Antarctica is de koudste en meest winderige plaats op onze planeet. Het bevroren continent is niet geschikt voor menselijke bewoning, wat een van de redenen is waarom het van belang is voor klimaatonderzoekers: de lucht wordt nog niet beïnvloed door menselijke industriële activiteit, waardoor het continent een gigantisch laboratorium voor onderzoek is. Het toenemende tempo van klimaatverandering heeft de belangstelling van wetenschappers in Antarctica verder vergroot.
Betrouwbaarheid van machines is essentieel
Het Finse onderzoeksstation bevindt zich volledig geïsoleerd in Queen Maud Land. In het hart van zijn infrastructuur staan drie Valmet-dieselmotoren: een daarvan drijft een Valmet 505-tractor aan en de andere twee de generatoren die warmte en elektriciteit produceren. De betrouwbaarheid van deze machines is absoluut essentieel voor de onderzoekers op het station.Net als bij de twee generatoren wordt de tractor alleen gebruikt tijdens de twee Antarctische zomermaanden wanneer het onderzoeksstation bemand is. Na tien maanden buiten te zijn opgeslagen, start de tractor dan telkens gewoon weer met het omdraaien van de sleutel.
“Deze tractor heeft ons goed gediend. Ik geloof dat zelfs de accu nog origineel is, ook al staat de tractor hier op het ijs. Het is zeker een betrouwbare machine“, zegt monteur Esa Vimpari van het onderzoeksstation.
Generatoren produceren warmte en elektriciteit
De twee generatoren zijn elk ongeveer 12.000 uur in ploegendienst gebruikt, wat volgens Esa Vimpari nog steeds niet veel is. De warmte die ze genereren gaat niet verloren, omdat die wordt gebruikt om het onderzoeksstation te verwarmen. Condensatiewarmte wordt gebruikt om glycol te verwarmen, die door de radiatoren in het station circuleert.Tijdens de laatste onderzoeksperiode verwijderde Vimperi de tractormotor voor een grondige onderhoudsbeurt en een reparatie van het oliecarter dat door een rots was beschadigd. Daarna keerde de tractor terug voor werkzaamheden bij het sneeuwschuiven en grondverzet. De kracht van de oude Valmet wordt ook ingeschakeld om een transportvoertuig op rupsen over het terrein te slepen, bijvoorbeeld als er een container moet worden verplaatst.
“Wanneer we veel vermogen nodig hebben, doet de tractor altijd trouw zijn werk. De Valmet is al in veel uitdagende situaties te hulp geschoten”, zegt Mika Kalakoski, die verantwoordelijk is voor de logistiek van het Finse Antarctische onderzoeksstation.