share

Tientallen miljoenen kijkers

Red Bull is een energiedrankenproducent maar is minstens zo bekend als mediabedrijf. Oorspronkelijk was Red Bull vooral actief als sponsor van allerlei spectaculaire stunts en extreme sporten. Tegenwoordige organiseert het bedrijf zelf soortgelijke evenementen die ook andere sponsors aantrekken die graag meeliften op de publiciteit.

In het Finse Jyväskylä organiseerde Red Bull het evenement “Crashed Ice”; dit is het best te omschrijven als een ijscross heuvelafwaarts. Het werd uitgezonden in 21 landen en bijgewoond door 60 internationale sportjournalisten. “Deze Red Bull-evenementen trekken vooral mannen tussen de 25

en 35 jaar, die ook voor Valtra een belangrijke doelgroep vormen”, zegt Juuso Raitanen. Hij had op 3 februari 2018 de leiding over Valtra’s bijdrage aan Red Bull Crashed Ice.

Actie, snelheid en sensatie

Ice Cross is een sport die is uitgevonden door Red Bull; de deelnemers schaatsen zo snel mogelijk naar beneden over een ijzige baan. Het parcours in Jyväskylä werd gebouwd op een skipiste en was eigenlijk veel steiler dan op tv te zien was. Elke start heeft vier skaters, dus er is veel contact en kans op valpartijen in elke race. De Jyväskylä-baan is de enige tijdens de Red Bull-tour, die gemaakt is van natuurlijk ijs. Tegelijk is het met 630 meter de langste baan. Het totale hoogteverschil bedraagt 60 meter.

Valtra en Red Bull werkten samen bij de productie van drie video’s van het evenement. Valtra-tractoren werden ingezet bij het bouwen van de baan en waren voor de gelegenheid gespoten in Red Bull kleuren.

Tijdens het evenement waren Valtra tractoren te zien in Red Bull-kleuren.