In deze blog kijken we terug op de lange en continue geschiedenis van Valtra's voorlader trekkers. We belichten de belangrijkste mijlpalen in de technische en technologische ontwikkelingen in voorladers voor tractoren vanaf de jaren 1950 tot aan de hedendaagse technologisch geavanceerde slimme voorladers die Valtra aanbiedt.
Het concept van de voorlader was al in volle ontwikkeling in de jaren 1950.
De Scandinavische geschiedenis op het gebied van landbouw- en industriële laders is spectaculair - en was al in volle gang toen Volvo in 1950 Bolinder Munktell kocht. Kort daarna zagen de eerste wielladers het licht. Ze waren grotendeels gebaseerd op tractoronderdelen en zagen eruit als "een tractor met een achterlader". Hoe dan ook, toen de twee concepten eenmaal gescheiden waren, ontwikkelden wielladers hun eigen weg en tractoren hun eigen weg. Beide bereikten enorme successen. In de landbouw begon de voorlader aan het begin van de jaren 50 te verschijnen, maar met tractoren met tweewielaandrijving was de oplossing nog niet echt klaar om de wereld te veroveren.
De drie vroege partners van Valmet vormden een goede basis voor de ontwikkeling van voorladertrekkers.
In de begindagen in Finland had Valmet drie Finse partnerbedrijven om voorladers te leveren. Een van die bedrijven was Lankisen konepaja (later Vilakone), dat zich ontwikkelde tot het huidige Wille Machines Oy. Een ander was Syväsen konepaja (ook bekend onder de merknaam James), dat later werd opgenomen in Lännen Engineering. Deze bedrijven waren erkende partners toen Valtra's lijn van aannemersmachines van de vroege jaren 1960 tot de jaren 1980 tot bloei kwam. Ondertussen werd de dieplepel, een tractor uitgerust met een soort graafmachine, uitgevonden en deze werd ook erg populair in alle Scandinavische landen. Er werden speciale industriële tractormodellen geïntroduceerd en Valmet begon graaflaadcombinaties te ontwikkelen en te verkopen, zodat er in de jaren 1970 en 1980 machines verkrijgbaar waren met zowel een graaflaadcombinatie als een voorlader. Dit is nog steeds een geldig concept en vandaag de dag biedt Valtra Unlimited een echt moderne oplossing.
Vanaf de jaren 1950 waren voorladertrekkers bijzonder sterk in Zweden.
In Zweden was het verhaal van de voorladers voor boerderijgebruik bijzonder sterk. Het verhaal is sterk gecentreerd rond Karl-Ragnar Åström, die in 1949 na enkele experimenten op de boerderij begon met de productie van goede apparaten in het noorden, in Brännland naast Umea. . In de eerste jaren van de industrialisatie moesten tractoren naar zijn werkplaats, later bekend als Ålö AB, worden gestuurd om de lader erop te monteren. In 1958 werd een nieuw idee gelanceerd - een lader die gemakkelijk op de trekker kon worden gemonteerd en gedemonteerd - en in 1963 was het gepatenteerde Quicke-systeem helemaal klaar voor de markt. Toen begon de verkoop explosief te groeien en vandaag de dag werkt het bedrijf onder de naam JOST Umeå AB en claimt de nummer één voorladerfabriek ter wereld te zijn.
Vierwielaandrijving versnelt de trekkercapaciteiten van de voorlader.
Vierwielaandrijving was de echte kick voor voorladers en ze begonnen echt te groeien, zowel in capaciteit als in verkoopvolumes. De Volvo BM Valmet 05-serie, die in 1982 op de markt kwam, was 's werelds eerste middelgrote trekker die van meet af aan was ontworpen als vierwielaangedreven model. Deze tractor was dan ook meteen een populaire basis voor voorladers. Vijf jaar later stopte Valmet op de Finse thuismarkt de samenwerking met de vorige distributeur Hankkija en richtte een "directe verkooporganisatie" op. Het nieuwe bedrijf had geen werkplaatsen in het land, dus moesten voorladers in de fabriek worden gemonteerd. ALO AB was al een leverancier van Valmet en naarmate de jaren 90 naderden, werd het een zeer hechte partner. De ontwikkelaars van laders en tractoren begonnen nauw samen te werken. Valmet was de eerste ter wereld die complete tractoren met geïntegreerde voorladers aan alle markten leverde. De voordelen waren legio: een snelle levering met een complete eenheid met een betere afwerking en lak. Alle eenheden werden op dezelfde manier gemonteerd, met dezelfde kwaliteit en gedekt door één garantie.
In de beginjaren van de jaren 1990 ontwikkelde het klantordersysteem van Valmet zich snel. Massaaanpassing was mogelijk voor zowel trekker als lader. Men kon precies krijgen wat nodig was voor een efficiënte tractor met voorlader. De Finse laderleveranciers deden een stapje terug, hoewel ze hun positie behielden met de niche "industriële laders" voor zwaar gebruik.
Een interessante zijsprong was de herintroductie van de achterlader in de jaren 1980. Dat deed denken aan de voorlopers van de wielladers van Volvo BM, en zelfs Valmet en Ålö AB bouwden de prototypes voor het Valtra TwinTrac TwinTrac concept. Hoe dan ook, dit idee kon commercieel niet aanslaan, maar het Valmet / Valtra TwinTrac TwinTrac TwinTrac aandrijfconcept is sindsdien een succesverhaal. Vandaag de dag heeft meer dan een vijfde van de nieuwe Valtra N-serie tractoren TwinTrac! Overigens is het vermeldenswaard dat er andere, minder succesvolle onderzoeken zijn gedaan naar achterladers, zowel binnen als buiten AGCO.
Meer hydraulisch vermogen en volledig elektronische bediening
In 2001 veranderde Valmet in Valtra en al snel kregen de tractoren een nieuw ontwerp en, nog belangrijker vanuit het oogpunt van de lader, meer hydraulisch vermogen. Met de lancering van de N- en T-serie werd volledig elektronische voorladerbediening geïntroduceerd. . In de N-serie werd de positie van de vooras verder naar voren verplaatst, voor een betere gewichtsbalans en meer wendbaarheid. De T-serie volgde uiteindelijk in 2014. Tegen die tijd konden alle belangrijke "voorladermodellen" van Valtra een uitstekende wendbaarheid bieden - net zo goed met of zonder voorlader. Met de "T4" werd een nieuwe cabine geïntroduceerd met het grootste dakraam op de markt. Nu konden zelfs "hoogheffende bestuurders" de lading helemaal naar boven volgen. De N-serie kreeg hetzelfde grote zichtvenster een jaar later, gevolgd door de A-serie in 2017. Dus nu waren zowel het zicht als de hydraulische capaciteit niet alleen goed, maar de beste op de markt.
Tegelijkertijd werden de voorladers sterker, zagen ze er beter uit en waren ze veelzijdiger. In navolging van het pad dat door Valtra werd uitgestippeld, begonnen de zustermerken van AGCO samen te werken met onze Zweedse partner. Maar de kracht van Valtra is, zoals het vanaf het begin is geweest, een volledig afdekkend, in de fabriek gemonteerd assortiment, en ook in de afgelopen 30 jaar, de supersimpele maar geniale luchtgeveerde vooras. Met de luchtgeveerde vooras weet je dat het werkt - zomer of winter, met volle of lege bak!
Sterke voorladers worden slimmer
Kan de professionele landbouwer, een gebruiker van zware voorladers, nog om meer vragen? Valtra's hoge hefvermogen tot 4,75 meter of 3,5 ton lading, en 100 tot 200 l/min hydraulisch debiet geregeld door de beste elektronische CANbus vingervlugheid, werd jaren geleden al bereikt dankzij het doordachte, in de trekker geïntegreerde Valtra-ontwerp. Maar er kan inderdaad meer gedaan worden - er is behoefte aan Smart Farming!
Allereerst werd de "hydraulische assistent" geïntroduceerd. Deze Valtra-functie maakt gebruik van CAN-technologie om te herkennen wanneer de machinist om snelle bewegingen vraagt, en geeft de gebruiker een duwtje in de rug door het motortoerental automatisch te verhogen, wat op zijn beurt meer oliestroom creëert. Gepatenteerde vaardigheden werden ingebouwd. Wanneer de trekker in beweging is, kan hij de rijsnelheid stabiel houden, zelfs wanneer het motortoerental wordt verhoogd door de powershift omlaag te schakelen.
Maar het is hoog tijd om precisielandbouw te introduceren in voorladers. Vanaf het begin werd de landbouwlogistiek betaald per massa. Opbrengsten moeten worden gemeten, of je nu je oogst verkoopt of het vee ermee voedert! Daarom introduceerde Valtra drie jaar geleden een oplossing die een antwoord bood op de zeer fundamentele en oude uitdaging van landbouwers: hoe weten we wat het gewicht is!
Met Valtra Precision Lift and Load (PLL) kunt u uw vorkheftruck of baklading wegen, de massa's opslaan en gebruiken in alle berekeningen. Zonder verdere uitleg zijn de voordelen duidelijk! Maar dit is nog niet alles! Valtra PLL heeft ongetwijfeld veel veiligheidsfuncties waar Karl-Ragnar misschien aan dacht, maar nu zijn ze er eindelijk. Je kunt bijvoorbeeld de hoogtelimiet instellen voor wanneer je in een gebouw werkt. En de ultieme ergonomie wordt verbeterd met halfautomatische bewegingen. Eenvoudiger kan niet! Maar zelfs de Zweden van vroeger konden zich niet voorstellen dat je in kaart kunt brengen waar je voorlaadt! Je weet waar het waardevolle voedsel zich bevindt en hoeveel er daadwerkelijk is.
En doordat de locatie automatisch wordt onthouden, kunt u de baalgreep natuurlijk weer terugvinden als u hem na een paar maanden weer nodig hebt! Valtra biedt nu optiepakketten voor voorladers die het kiezen en uitrusten van uw voorladertractor eenvoudiger en voordeliger maken. Vraag uw dealer vandaag nog naar Valtra voorladers.