Valtra’s huidige modelseries zijn de F, A, N, T en S. De grootste hiervan is de S-serie die alweer aan z’n derde generatie toe is. We duiken in de geschiedenis van de topmodellen van Valtra en zijn voorganger Valmet.
De eerste S-serie modellen werden al 45 jaar geleden gemaakt in Suolahti, Finland, met de introductie van de Valmet 702S. De volgende generatie van de S-serie werd vanaf het jaar 2002 geproduceerd, opnieuw in Suolahti; de S-serie is sindsdien de krachtigste Valtra modelserie. De derde generatie van de S-serie werd geïntroduceerd in 2009 en wordt in Frankrijk gebouwd als een gezamenlijk project met AGCO.
Verbeterd bestuurderscomfort
In 1971 werd de 02-serie geïntroduceerd en het eerste model was de Valmet 502. De grotere Valmet 702 werd het jaar daarop gelanceerd en in 1973 kwam de nog grotere Valmet 1102. De Valmet 02-serie staat bekend om zijn sterk verbeterde bestuurderscomfort. De cabinevloer kon vlak worden uitgevoerd omdat de versnellingshendels naar rechts werden verplaatst. De geluidsniveaus in de cabine waren de laagste op de markt. Het is dan ook geen wonder dat tractoren uit de 02-serie populair waren, vooral op de thuismarkt in Finland.De SAE-meetstandaard vermeldt het motorvermogen zonder aandrijving van accessoires zoals de dynamo en werd begin jaren zeventig gebruikt.De DIN-norm vermeldt het motorvermogen aan het vliegwiel en inclusief aandrijving van accessoires en is daardoor altijd lager dan de SAE-standaard.
Voorloper in turbocompressie
Een belangrijke nieuwe productlancering in de 02-serie was de Valmet 702S, die het modellenaanbod in 1975 kwam versterken. De viercilindermotor met turbocompressor produceerde 102 pk (SAE). Er was duidelijk vraag naar een tractor in deze vermogensklasse en de S-serie werd hartelijk verwelkomd door de markt. Vooral de zuinigheid en kracht ervan werden alom geprezen. Turbomotoren werden tegen het einde van de jaren zeventig populairder, ook in viercilindertrekkers. Valmet was een voorloper met turbocompressie, vooral bij z’n drie- en viercilindermodellen. De populariteit van turbo’s was te danken aan hun brandstofefficiëntie. Dit was actueel tijdens de energiecrisis van de jaren zeventig toen de prijs van brandstof in enkele jaren verveelvoudigde. Achteraf kun je stellen dat deze Valmet innovatie op het juiste moment kwam.Vierwielaandrijving en verfbeurt
Toen eind jaren zeventig vierwielaandrijving werd geïntroduceerd op alle viercilinder Valmet-modellen, kon het bedrijf tractoren aanbieden voor alle behoeften. De modelseries werden in 1979 opnieuw opgefrist, waarbij de tractoren onder andere een iets helderdere gele lak kregen; de S-serie ging verder als de Valmet 903.02-serie tractoren
Model | Motor | Transmissie | Op de markt |
---|---|---|---|
502 | 2,7 l / 3 cilinder / 54 pk (SAE) | 6 + 2R | 1971 |
702 | 4,2 l / 4 cilinder / 75 pk (SAE) | 8 + 2R | 1972 |
1102 | 4,2 l / 4 cilinder turbo / 115 pk (SAE) | 8 + 2R | 1973 |
702S | 4,2 l / 4 cilinder turbo / 102 pk (SAE) | 8 + 2R | 1975 |
602 | 3,3 l / 3 cilinder / 58 pk (DIN) | 6 + 2R | 1978 |