In deze blog kijken we naar de evolutie van onze cabines voor tractoren, hoe ze de veiligheid en het comfort voor landbouwers hebben verbeterd en hoe ze in de loop der jaren zijn veranderd.
Tractor prehistorie- Paarden hadden geen cabine.
Door paarden getrokken landbouwwerktuigen hadden geen cabines, dus de eerste tractoren ook niet. Er waren andere voordelen van tractoren die genoeg waren om boeren ervan te overtuigen dat mechanische kracht beter was dan spierkracht.
Rubberen wielen en andere grote verbeteringen maakten tractoren het hele jaar door bruikbaar, en de motor trok de hele dag en tot in de nacht door. Hierdoor werden de werkdagen van de boeren langer. Het is begrijpelijk dat bestuurders op zoek gingen naar een soort bescherming tegen het slechtste weer. Natuurlijk diende de motor ook als warmtebron om de bestuurder te verwarmen. Verschillende ongevallen in de begintijd, veroorzaakt door omvallende tractoren, benadrukten de behoefte aan een betere veiligheid van de bestuurder. Eind jaren zeventig ontwikkelden verschillende fabrikanten tractors met cabine. Deze ontwikkelden zich al snel tot oplossingen die een zekere mate van geluidsisolatie en verwarming en koeling boden. In het begin van de jaren tachtig greep de overheid in en begon oplossingen te eisen om de gezondheid op de werkplek te waarborgen.
Valmet - een voorloper in cabinecomfort voor tractoren
Valmet was een voorloper in het creëren van comfortabele cabines voor tractoren. Kleinere boerderijen en de lange winters in Finland hebben de boeren gedwongen om inkomsten te zoeken in de bosbouw. In vergelijking met boswerk met een paard, maakte het gebruik van tractoren echt een sprong voorwaarts in arbeidsefficiëntie. Gespecialiseerde tractoren gingen in de jaren 70 en 80 snel over op bosbouwmachines. De eerste Valmet-tractorcabines van midden jaren '60 tot eind jaren '70 omvatten alle mogelijkheden voor boswerk: goede verwarming, een smal ontwerp om zelfs op ruw, oneffen terrein tussen de bomen te passen en de geschiktheid voor een half-track oplossing. Dit was de beste optie voor een tractor met 2-wielaandrijving om de enorme behoefte aan trekkracht in een extreem glad, besneeuwd terrein aan te kunnen.
Grote cabines voor tractoren verbeteren ergonomie
Vierwielaandrijving was de volgende innovatie die mainstream werd. De Scandinavische tractorreeks "Volvo BM Valmet" kwam in 1982 op de markt en veranderde de benadering van het cabineontwerp volledig. Nu er een grote cabine was, kon men de stoel draaien en "achteruit" werken met bijvoorbeeld een hydraulische houtlader, een andere nieuwe uitvinding.
Tegelijkertijd werd meer aandacht besteed aan comfort voor de bestuurder, geluidsisolatie en verwarming. Airconditioning was nog meer een "add-on" in de Scandinavische series, maar werd al meer standaard voor rivalen die op Zuid-Europese of Amerikaanse velden werkten. In de jaren tachtig lanceerden de meeste grote fabrikanten tractoren met cabine, en bij hen kreeg airconditioning voorrang op goede verwarming.
De cabine van de Nordic-serie was ruim en goed verwarmd, maar in minder dan 10 jaar tijd werd hij vervangen door een nieuw ontwerp voor de 6000- en 8000-serie. Nu was de cabine ronder en moderner van stijl. Het verwarmings-, koel- en airconditioningsysteem bevond zich in het dak, waar het gemakkelijker was om frissere, koelere lucht in de cabine te krijgen. De 05-serie verwarming in het dashboard werkte goed in koude klimaten, terwijl de dakverwarming de voeten van de bestuurder liet bevriezen. Als optie had de nieuwe cabine een tweede verwarming voor de voetenruimte - een uniek Valtra-kenmerk dat binnenkort 35 jaar bestaat!
De cabines van de 05-serie werden geleverd door Volvo BM, maar de nieuwe generatie werd voor Valmet en Valtra gemaakt door het bedrijf MSK Cabins, een Fins familiebedrijf dat sinds de jaren zestig onze huisleverancier is. De samenwerking tussen MSK en Valtra is nog steeds actueel.
25 jaar ontwikkeling - met één frame voor de tractor cabine!
Van 1965 tot 1990 ontwikkelde het open "werkpaard" zich tot een comfortabele, geluidsgeïsoleerde cabine met airconditioning. In de daaropvolgende periode van 1990 tot 2015 behield Valtra zijn positie met één hoofdconcept dat voortdurend werd ontwikkeld en verbeterd. Een belangrijke stap voorwaarts voor het comfort van de bestuurder in de tractor in deze periode was de vering van de cabine, wat uiteindelijk leidde tot het bekroonde AutoComfort. Ook geluidsisolatie en airconditioning werden voortdurend verder ontwikkeld. In deze tijd werden enorme verbeteringen aangebracht in de ergonomie door de introductie van de Valtra omkeerschakeling, automatische transmissiefuncties en uiteindelijk armsteunbediening voor de transmissie, hydrauliek en vele andere functies.
Een stap voor blijven
De beste, veiligste en meest comfortabele instap in de cabine bleef essentieel. En de mogelijkheid om achteruit te werken bleef belangrijk. Dankzij Valtra's prestaties op deze gebieden werden nieuwe markten aangeboord, en de Scandinavische verkoop begon een klein aandeel in de volumes te krijgen.
De ontwikkeling van de transmissie en het besturingssysteem TwinTrac volledig achteruitrijden werd nog gemakkelijker om mee te werken en steeg in populariteit. Hoewel niet zozeer weerspiegeld in de verkoop, was de bosbouwcabine ook een belangrijke ontwikkeling. Beide waren unieke Valtra kenmerken en niet iets wat de concurrenten konden bieden.
Eén vraag bleef echter onbeantwoord. Het zicht naar voren was slecht. Dit was vooral merkbaar bij het gebruik van een voorlader. Desondanks heeft de T888-cabine (onze officiële projectnaam) een succesvol productleven gehad en de werkplek van de landbouwer verbeterd - en sinds 2013 wordt hij ook in Brazilië geproduceerd voor de Zuid-Amerikaanse Valtra-serie.
2014 launch
Ingenieurs en ontwerpers van Valtra hebben hard gewerkt aan een project genaamd 'CM08' Na zes jaar zorgvuldige ontwikkeling werd de nieuwe 4e generatie T-serie gelanceerd met een totaal nieuwe cabine. Veilige en gemakkelijke toegang werd gecombineerd met een efficiënt en ergonomisch ontwerp. Uitzonderlijke aandacht werd besteed aan het zicht, door niet alleen de grootst mogelijke ramen te maken, maar ook door ze in alle omstandigheden goed te kunnen zien! Hij heeft goede verwarming en airconditioning met sproeiers die naar alle ramen zijn gericht, goede ruitenwissers en geweldige werklampen. Met meer dan een halve vierkante meter dakraam is voorladen nu een eenvoudige opgave. Het totale raamoppervlak bedraagt meer dan 6,2 vierkante meter, wat het zicht rondom verbetert. De veelgebruikte slogan "360 graden zicht" werd niet voor niets uitgebreid tot "365 dagen en nachten zicht"!
Speciale kenmerken zoals de bosbouwcabine werden niet vergeten. Het dakraam was nu een oplossing van polycarbonaat uit één stuk van 0,83 vierkante meter - voor een nog beter zicht bij laadwerkzaamheden aan de achterkant. TwinTrac werd ook bijgewerkt met elektrische besturing, waardoor de bediening aan de achterkant gemakkelijker kan worden aangepast aan het werk.
Digitale invloed op het ontwerp van de tractorcabine
Drie jaar later werd de cabine bijgewerkt en voorzien van de revolutionaire SmartTouch-interface - een gloednieuwe bedieningsarmsteun en een negen-inch touchscreen. De terminal is eenvoudig en intuïtief te gebruiken en bevat de automatische besturing Valtra Guide met een snel groeiend aantal opties voor precisielandbouw. De ontwikkeling staat niet stil. Een volledig nieuwe stuurkolom met display in de A-pillar display en verfijnde interieurbekleding werden gelanceerd met de nieuwe Q-serie in 2021, toen ook nieuwe werklampen werden geïntroduceerd.
Sinds de lancering in 2014 is de Valtra 'T-serie' cabine uiterst populair gebleken. Tijdens testritten hebben klanten de cabine van de Q-serie geprezen vanwege de vertrouwdheid met de T-serie en de uitstekende ergonomie en gemakkelijke toegankelijkheid. Boek een proefrit bij uw plaatselijke dealer om te zien hoe ergonomisch en comfortabel de cabine werkelijk is.