De lancering van de Valmet 565 in 1965 was het begin van de ontwikkeling van de modernere tractoren. Werden trekkers voorheen vooral ontworpen als stevige en betrouwbare werkpaarden, halverwege de jaren zestig ging men meer rekening houden met bestuurderscomfort en het gebruik van tractoren buiten de landbouw. Deze erkenning markeerde de start van een druk en zeer succesvol tijdperk voor de ontwerpers en ingenieurs van Valmet.
Van de Valmet 900…
De 100-Serie betekende eveneens een stap naar grotere tractoren. Al met al bestond deze serie uit vier modellen: de Valmet 500, 700, 900 en 1100. Ze werden allemaal geel gespoten, terwijl eerdere Valmet-tractoren rood waren. De eerste in de nieuwe serie was in 1967 de Valmet 900. Bijna alles aan dit trekkermodel was nieuw. De nieuwe viercilinder dieselmotor produceerde 89 pk en de 8 + 2R-transmissie was volledig gesynchroniseerd. Een stille veiligheidscabine werd standaard en de versnellingshendels bevonden zich aan de rechterkant van de bestuurder om meer ruimte in de cabine te genereren. De hydrauliekopbrengst verdubbelde naar 46 liter per minuut om aan de behoeften van aannemers te voldoen.…naar de Valmet 500 en 700…
Meer nieuwe modellen werden geïntroduceerd in 1968, te beginnen met de Valmet 500 – een verbeterde versie van de bekende Valmet 565. Het meest zichtbare verschil was de gele kleur; verder bleef het exterieur ongewijzigd. Het motorvermogen steeg naar 54 pk en de achteras werd versterkt om het gewicht te dragen van de veiligheidscabine die vereist werd door nieuwe Finse wetgeving. Later dat jaar werd nog een nieuw model geïntroduceerd, de Valmet 700. Deze trekker werd gepositioneerd tussen de 500 en de 900 en deelde het uiterlijk en functies met de grotere Valmet 900. Beide modellen hadden hydraulische schijfremmen en een dubbele koppeling. Die was vooral behulpzaam bij de hooioogst.…tot de Valmet 1100
Het grootste model in de serie, de Valmet 1100, werd geïntroduceerd in 1969. Dit model was al te zien in eerdere uitgaven van de Valtra Team vanwege zijn revolutionaire vierwiel-aandrijving en turbomotor. Met meer dan honderd pk sprak de Valmet 1100 vooral loonwerkers aan. In hetzelfde jaar werden twee nieuwe modellen met vierwielaandrijving geïntroduceerd: de Valmet 900-4 en 1100-4.De vier modellen in de 100-serie gaven klanten de mogelijkheid om een tractor te kiezen die paste bij hun individuele bedrijfsbehoeften. De introductie van veiligheidscabines betekende dat er grotere productiefaciliteiten nodig waren; de fabriek in Tourula in Jyväskylä werd te klein. Geschikte productieruimte werd gevonden in het nabijgelegen Suolahti, waar de Valtra-fabriek tot de dag van vandaag is gevestigd. In 2019 is deze verhuizing precies 50 jaar geleden.
Valmet 100 Technische specificaties
Model | Kenmerk | Motor | Vermogen | Transmissie | Banden* | Gewicht* |
---|---|---|---|---|---|---|
500 | STRONG | 310B 2,68 l / 3-cyl. | 54 pk / 2300 r/min (SAE) | 6 + 2R | voor 16” achter 28” | 2100 kg |
700 | STRONGER | 4015 3,98 l / 4-cyl. | 75 pk / 2000 r/min (SAE) | 8 + 2R | voor 16” achter 30” | 2800 kg |
900 | STRONGEST | 411A 4,18 l / 4-cyl. | 89 pk / 2300 r/min (SAE) | 8 + 2R | voor 18/24” achter 34” | 3200 kg / 4000 kg |
1100 | STRONGER THAN THE STRONGEST | 411AS 4,18 l / 4-cyl. | 115 pk / 2300 r/min (SAE) | 8 + 2R | voor 16/24” achter 34” | 3700 kg / 4000 kg |