Originele versus niet-originele onderdelen
“Niet alle niet-originele reserveonderdelen zijn per definitie slecht. Het probleem is echter dat je niet zeker kunt zijn van de kwaliteit. Oliefilters zijn een goed voorbeeld. De kwaliteit ervan kan variëren. Er zijn filters op de markt die zo slecht zijn dat ze een direct risico vormen voor de motor van de tractor. Originele filters zijn een veilige keuze, omdat ze van uniforme kwaliteit zijn en precies geschikt voor jouw Valtra”, zegt Jussi Anttonen, Sales Manager voor AGCO Parts.
Originele reserveonderdelen die door een geautoriseerde servicedealer zijn geïnstalleerd, zijn veilig en geoptimaliseerd voor Valtra. Een universele olie die voor veel toepassingen geschikt is, is bijvoorbeeld altijd een compromis vergeleken met een smeermiddel dat speciaal voor Valtra is geoptimaliseerd.
De engineering-, inkoop- en reserveonderdelenteams van Valtra onderzoeken geregeld de filters die op de markt verkrijgbaar zijn. In het ergste geval is het filtermateriaal van zo’n slechte kwaliteit dat er nog maar een kwart van de benodigde capaciteit over is. Andere bevindingen? De bypassklep laat vuile olie door, de dop is enkele millimeters dunner dan zou moeten of er is een dop aan de onderkant van de filterbeker toegevoegd om het filter net zo zwaar te laten aanvoelen als het echte filter.
“In dit geval laat het filter het grootste deel van de olie ongefilterd door als het nieuw is. En na verloop van tijd neemt de filtratie-efficiëntie snel af tot bijna nul. Het gebruik van zo’n filter is vrijwel hetzelfde als geen onderhoud plegen. Het gevolg? De motor slijt snel. Als je het geld dat je bespaart op het filter vergelijkt met de prijs van bijvoorbeeld een nieuwe of gereviseerde motor, kan die kleine besparing dus heel duur uitpakken.”
Reserveonderdelen van matige kwaliteit kunnen niet alleen de levensduur van de tractor verkorten, maar ook het brandstofverbruik verhogen of vermogensverliezen veroorzaken. Een te dicht luchtfilter raakt bijvoorbeeld snel verstopt waardoor het vermogen afneemt en het brandstofverbruik met wel 8 procent toeneemt. Te dunne filters daarentegen zullen de levensduur van de motor radicaal verkorten. Het is belangrijk dat er precies de juiste hoeveelheid filterpapier aanwezig is en dat de filtreerbaarheid en vloeiweerstand van het papier correct zijn. Op deze manier kan een correcte werking gedurende het gehele onderhoudsinterval worden gegarandeerd, hoewel in bijzonder stoffige omstandigheden uiteraard een frequenter vervangingsinterval van het luchtfilter wordt aanbevolen.
Tekst Tommi Pitenius Foto Valtra Archief