Na een kleine ‘competitie’ mocht de Valtra T174e Active demotrekker definitief z’n intrek nemen bij loonbedrijf Noordenbos in Overschild (Gr.) Chauffeur Joep Vermeulen steekt z’n enthousiasme over de nieuwkomer niet onder stoelen of banken. “Met deze trekker kun je iedereen op pad sturen.”
Als we Joep interviewen is hij samen met collega’s bezig met de maisoogst bij een veehouder in Appingedam. Geroutineerd stuurt hij de Valtra T174e Active (met fraaie zwarte velgen) en aangekoppelde silagewagen door de buitenwijk van het historische Noord-Groningse stadje. Om te voorkomen dat ze elkaar tegenkomen op de smalle landweggetjes rijden Joep en zijn collega’s letterlijk rondjes tussen het maisperceel en het erf.
Rijcomfort fantastisch
Van alle positieve eigenschappen van de Valtra zet Joep zonder nadenken het rijcomfort op de eerste plaats.“De trekker rijdt heerlijk soepel over de weg; het automatische opschakelen gaat zonder schokken en de cruise control zoekt zelf de beste combinatie van versnelling en toerental. Dat werkt perfect. In de cabine heb je prima zicht rondom; er zitten geen bedieningselementen in het zicht en als ik met de triple-maaier aan de gang ben heb ik prima zicht op de frontmaaier.”
Voor het maaiwerk en het mestrijden is de trekker voorzien van Valtra Guide in de basisuitvoering met 15 cm nauwkeurigheid.
”Daarmee hou je een lange werkdag veel beter vol”, weet Joep inmiddels. De hydraulische functies van de voorlader joystick in de armsteun werden door importeur Mechan Groep aangepast om er de triple-maaier mee te kunnen bedienen. “Werkt prima”, grijnst Joep.
Uitstekende indruk
De Valtra T174e Active mocht blijven nadat hij in het voorjaar een uitstekende indruk had achtergelaten als demotrekker.“We hebben de Valtra vergeleken met een vergelijkbaar nieuw type van het trekkermerk waar ons loonbedrijf tot nu toe altijd mee reed”, vertelt Joep.
“De Valtra scoorde beter op verschillende punten.
De motor is taaier door het hogere koppel. Hij bleek ook zuiniger te zijn en we waren allemaal enthousiast over de eenvoudige bediening. Mijn collega’s vinden de Valtra een makkelijke trekker om aan te wennen. Ik durf er ook zo een nieuwe stagiair mee op pad te sturen.”
Telefonisch voegt Joeps werkgever Ulbe Noordenbos er later nog aan toe dat ook de fijne versnellingsbak (de 4 x 5 Powershift plus kruipbak) en de prijskwaliteit verhouding het muntje naar de Valtra deed kantelen.
Of er in de toekomst meer Valtra’s komen, weet Joep nog niet.
“Daar ga ik niet over”, lacht hij. “Maar ik hoop het wel. En dan het liefst een Direct uitvoering en nog wat extra gemaksdingetjes. Die elektro-hydraulische ventielen lijken me wel wat.”