share

Franse wegdirectoraat selecteert Valtra en Noremat

Valtra-Team reisde naar Rouen, het hoofdkantoor van het Noord-Franse interdepartementale wegdirectoraat in Frankrijk, om gebruikers van Valtra-tractoren en Noremat-werktuigen te ontmoeten.

DIR Nord-Ouest is een van de elf Franse wegdirectoraten en is verantwoordelijk voor het onderhoud van meer dan duizend kilometer wegen en snelwegen in de districten Seine-Maritime, Somme, Eure, Orne, Oise, Indre-et-Loire, Eure-et-Loir, Loir-et-Cher, Manche en Calvados. De praktische taken van de wegdirectoraten zijn o.a. het maaien van bermen, het snoeien van bomen en essentieel onderhoud aan het wegdek, vooral in de zomerperiode van mei tot oktober. Tijdens de wintermaanden staat gladheidsbestrijding centraal door sneeuw te ruimen en zout te strooien. Minder bekend is dat de directoraten via wegmonitoring ook actief zijn ten behoeve van ongevallenpreventie en het hand­haven van de verkeersveiligheid.

Vloot van duizend voertuigen

DIR Nord-Ouest heeft een vloot van duizend voertuigen, waarvan 750 zijn geregistreerd voor gebruik op de snelweg. Marc Reze is verantwoordelijk voor het beheer van de vloot.

Marc Reze, Guillaume Oger en Sylvain Prouet zijn tevreden met hun op maat gemaakte Valtra-tractoren.

“We hebben een jaarlijks budget voor het systematisch vervangen van de oudste machines, inclusief een of twee tractoren per jaar. We kopen rechtstreeks van UGAP, het Franse openbare inkoopbureau. De nieuwe tractoren gaan naar Noremat voor montage van werkt­uigen en vervolgens naar de regionale dealer die ze verder prepareeert. De tractoren worden gebruiksklaar afgeleverd aan de werkeenheid waaraan ze zijn toegewezen” legt Reze uit.

Zeven Valtra-tractoren

Sinds UGAP met Valtra in zee ging, heeft DIR Nord-Ouest opnieuw in kaart gebracht welk type tractoren het beste past bij hun gebruik. In totaal heeft het een vloot van veertig tractoren met vermogens van 90 tot 200 pk. De oudste tractor in het wagenpark dateert uit 2003 en heeft al meer dan 9.000 draaiuren. De Valtra-vloot bestaat uit zeven tractoren, bestaande uit zes N134 HiTech en één N174 HiTech. Ze zijn allemaal uit­gerust met een 2,3-meter Noremat-maaier in de fronthef en achter een reikarm-maaier met een gieklengte variërend van 5,5 tot 8 meter.

“We hebben betrouwbare, robuuste en comfortabele tractoren nodig, omdat we constant met hoge belastingen werken”, zegt Reze.

”De trekkers moeten tot vijf ton gewicht op de rechterwielen kunnen hebben, wanneer de giek wordt uitgeschoven.”

Het Noremat-ontwerp biedt uitstekende stabiliteit.

Vele redenen om voor Valtra te kiezen

Nieuwe emissie-, rem- en gewichtsnormen hebben ook de keuze van machines beïnvloed, met name het bruto­gewicht voor maaivoertuigen. Het Franse wegdirectoraat koos deels voor Valtra vanwege de hoogste brutogewichtsclassificatie in de betreffende vermogensklasse. Maar ook andere unieke eigenschappen van Valtra speelden een rol, zoals de TwinTrac omkeerstuurinrichting, de omkeerbare ventilatorbladen, het polycarbonaatglas in de cabine en de banden met blokpatroon – allemaal leverbaar af fabriek.

“De omkeerbare ventilatorbladen zijn een perfecte optie bij het werken in stoffige omstandigheden. Bovendien worden ze standaard op de tractor geleverd, dus we zijn geen tijd kwijt aan montage”, voegt Reze eraan toe.

De telescopische maaiarm is exclusief voor Noremat.

De kinematica van de Noremat-arm maakt deze geschikt voor verschillende taken.

“Het verschil is levensgroot”, zegt Guillaume Oger, een van de chauffeurs van de N174 HiTech.

”Deze tractor is zoveel comfortabeler dan mijn vorige tractor. Hij is niet te groot, is zeer stabiel en de wendbaarheid is beter. Binnen een maand na aflevering was ik al helemaal aan de tractor gewend. De cabine is zeer ruim.”

Oger vindt het ook heel makkelijk dat hij de voor- en achteruit werkversnellingen van te voren kan programmeren.

“Als ik deze tractor had kunnen rijden, toen ik nog chauffeur was, zou dat een luxe zijn geweest”, voegt Sylvain Prouet, de teamleider in Rouen, er aan toe.

Valtra en Noremat, perfecte samenwerking

Alle service en onderhoud aan de trek­kers wordt uitgevoerd door lokale Valtra-dealers.

“We kunnen goed opschieten met de dealers; dat is belangrijk omdat zij al onze machines onderhouden”, bevestigt Marc Reze.

De combinatie Valtra-Noremat wordt zeer gewaardeerd door DIR Nord-Ouest. Rechtstreeks bestellen bij het openbare inkoopbureau UGAP vergemakkelijkt niet alleen de besluitvorming, ook het bestellen en leveren verloopt soepeler, omdat de tractoren en werktuigen rechtstreeks worden geleverd aan de centra waar ze gebruikt worden. En zo vormen Valtra en Noremat samen de perfecte combinatie voor het onderhoud van de groene ruimte langs de wegen in het noordwesten van Frankrijk.

Noremat en Valtra Unlimited zijn sterk team

Noremat innoveert voor professionals

Noremat werd opgericht in 1981 in de buitenwijken van Nancy en heeft 280 werknemers.

Noremat is een Frans bedrijf dat zich toelegt op dienstverlening aan aannemers die betrokken zijn bij het onderhoud van bermen en groenvoorzieningen. De missie van het bedrijf zit verscholen in de naam: professionals voorzien van een NOuvelle REntabilité du MATériel: nieuwe rentabiliteit van de werktuigenuitrusting.

Noremat zwenkarm-maaiers beschikken over verschillende details die het rijcomfort, het onderhoudsgemak, de productiviteit en de duurzaamheid verbeteren. Door rechtstreeks met gebruikers samen te werken – tot 25.000 klantcontacten per jaar – heeft Noremat een reeks van 21 modellen zwenkarm maaimachines ontwikkeld met een bereik van 4,20 tot 8,30 meter. Noremat heeft 31 Franse en internationale patenten; maar liefst 5.5% van de omzet wordt geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Dit toont aan dat innovatie een centrale pijler is bij de bedrijfsontwikkeling van Noremat.

Premium kwaliteitsservice

Opgericht in 1981 in de buitenwijken van Nancy, heeft Noremat nu 280 werknemers in dienst en een jaaromzet van 62 miljoen euro. De voortdurende groei van het bijna 40 jaar oude bedrijf kan ook worden toegeschreven aan zijn premium kwaliteitsservice. Tijdens het hoogseizoen heeft het een voorraad reserveonderdelen die overeenkomt met 2,5 maanden gebruik, en 96% van de onderdelen wordt maar liefst binnen 24 uur geleverd. De after-sales organisatie bestaat uit 52 technische specialisten die toezicht houden op de uitlevering en ingebruikname van werktuigen, trainingen geven aan chauffeurs en monteurs en het op locatie of telefonisch helpen van klanten.

Internationaal vertrouwt Noremat op een netwerk van partners die zorgvuldig zijn geselecteerd op hun professionaliteit en toewijding aan het leveren van hoogwaardige service. Noremat-boommaaiers zijn verkrijgbaar in dertig landen in Europa, Australië, Brazilië en Afrika. Noremat-werktuigen zijn nu ook beschikbaar voor Valtra-klanten via de Valtra Unlimited-studio.