share

Gedreven ondernemer kiest voor Valtra

Michiel Weerts uit Gronsveld bouwde in amper 12 jaar tijd een middelgroot grondverzetbedrijf op met 15 man personeel. Hij is flexibel, zegt nooit nee en zorgt dat z’n materiaal in orde is. Sinds januari sleept zijn in opvallend groen gespoten Valtra T214 een forse gronddumper door het glooiende Limburgse landschap. “Die weet daar wel raad mee.”

Michiel Weerts (33) van Deereke BV wist al jong dat hij liever op de trekker zat dan in de schoolbankjes.

“Ik had een hekel aan school”, grijnst hij. “Ik werkte altijd al bij boeren in de buurt en vanaf m’n zestiende ging ik al aan de slag bij een loonwerker.”

Dat werk beviel hem goed maar het was altijd hollen of stilstaan en daarom stapte Michiel over naar het grondverzet. In die branche was het werkaanbod stabieler. Michiel deed ervaring op bij 3 verschillende bedrijven voordat hij in 2004 weer terugkeerde bij zijn eerste baas. Kort daarna zette hij zijn eerste stap richting zelfstandig ondernemerschap. Als ZZP-er bood Michiel nu ook zijn diensten aan bij een hovenier en een transportbedrijf. Tussen de bedrijven door haalde hij zijn vrachtwagenrijbewijs.

Trekkers komen en gaan

In 2006 kwam de eerste trekker. Die was van een groengeel merk waar Weerts al z’n hele leven een groot fan van was. Die merkliefde leidde uiteindelijk ook tot de naam van zijn bedrijf.

“Ik zat op een dag met vrienden in de snackbar te praten over de aanstaande regionale trekkertrekwedstrijden”, vertelt Michiel.

“In mijn enthousiasme riep ik dat ik een trekkertrek-Jeep van dat merk zou bouwen.”

Zo gezegd, zo gedaan. Weerts vond een oude Jeep, bouwde hem om en spoot hem in de bekende groengele kleuren.

“Die Jeep kreeg de koosnaam Deereke en niet veel later werd dat ook de naam van mijn bedrijfje. Vanaf dat moment is vrijwel alles wat ik kocht, gespoten in die groene kleur.”

Geleidelijke groei

Deereke bv breidde geleidelijk uit. Er kwam een minikraan, een bedrijfsbus, een tweede kleine trekker en de eerste trekker werd ingeruild voor een grotere van hetzelfde merk. In 2013 kwam een belangrijk omslagpunt.

“Ik had een mooie klus gekregen bij de aanleg van sportvelden voor een Belgische klant. Het was voornamelijk grondverzet over langere afstand. Ik heb toen de grote trekker met grondbak verkocht en een 6x6 vrachtauto aangeschaft. Dat werkte een stuk mooier.”

Er kwamen meer klanten en grotere klussen en het materiaal groeide mee. In de zomer van 2014 kocht Weerts een 15-tons rupskraan en een paar maanden later een bulldozer. En toen een stagiair vertrok nam Weerts in november 2014 z’n eerste personeelslid aan.

De stap naar Valtra

Daarna ging het snel. Begin 2015 kwamen er nog twee nieuwe chauffeurs in dienst en het machinepark werd uitgebreid met een wals, een vierde kraan, een shovel en de 6x6 werd vervangen door een 8x4. In 2016 kwam er nog een truck met oplegger bij en in 2017 bouwde Weerts een nieuw bedrijfspand. En er verscheen weer een grote trekker in de schuur.

“Een van mijn ZZP-ers had een trekker met grondkar gekocht en mocht die bij mij stallen”, legt Michiel uit. “Ik heb toen tegen mezelf gezegd: als die veel uren gaat maken, koop ik zelf ook weer een combinatie.”

En zo geschiedde. Tijdens de oriëntatie keek Weerts vooral weer naar zijn vertrouwde merk maar op een goeie dag vertelde hij zijn plannen aan de regionale Valtra-dealer, Huynen in Margraten, tevens een van zijn vrienden.

“Ik heb iets moois voor jou”, zei hij en liet hem een T214 RedLine demotrekker zien.

“Ik heb een stukje gereden en dat beviel goed. Er zat ook een sympathiek prijskaartje aan.”

Weerts kocht de demotrekker en vertelde zijn vriend dat hij hem groen zou spuiten.

“Hij geloofde me niet, dus toen ik een paar weken later terug kwam om een luchtreminstallatie te laten monteren, kreeg hij bijna een appelflauwte”, grijnst Michiel.

“Maar hij vond het natuurlijk prachtig dat ik zijn merk ging rijden.”

Sinds januari sleept een in opvallend groen gespoten Valtra T214 een forse gronddumper door het glooiende Limburgse landschap.

Taaie motor

Weerts is zeer tevreden over zijn Valtra.

“Hij loopt hard en dankzij de taaie motor houdt hij dat ook goed vol bij een laag toerental. Je moet hier soms ook met 25 ton in de trekhaak bergop wegrijden en dat is geen enkel probleem. En m’n personeel is ook enthousiast. Ze rijden er zo mee weg en hebben een mooie ruime werkplek met geveerde vooras. De 50/50 gewichtsverdeling laat ook zien dat Valtra wel weet hoe je trekkers moet bouwen.“

Weerts is zeer tevreden over zijn Valtra. “Hij loopt hard en dankzij de taaie motor houdt hij dat ook goed vol bij een laag toerental. Je moet hier soms ook met 25 ton in de trekhaak bergop wegrijden en dat is geen enkel probleem.”

Weerts heeft de smaak van de groei goed te pakken en kijkt al weer vooruit. De voormalige leentrekker (van een ander merk) die nu voor de nieuwe dieplader staat, is eigenlijk toe aan een nieuwe versnellingsbak.

“Maar als hij genoeg uren maakt, ruil ik ‘em in voor een nieuwe Valtra”, besluit Michiel.