share

“Precisielandbouw en Valtra gaan prima samen!”

Christel Thijssen was ooit de eerste loonwerker die ging vliegen met een drone. Anno 2019 is precisielandbouw een kernactiviteit van zijn loonbedrijf. De mogelijkheden van zijn Valtra T174 sluiten daar perfect bij aan. “Het is echt plug en play.”

Een loonwerker met maar één trekker, dat zie je niet vaak. Toch is dat de situatie bij loonbedrijf Christel Thijssen in Nieuwehorne. Dankzij een specialisatie op aaltjesbestrijding, precisielandbouw en proefvelden heeft hij een goed gevulde orderportefeuille die hem door heel Europa brengt. Daarnaast ontwikkelt en test Thijssen machines en toepassingen op de genoemde terreinen. Zo is hij betrokken bij de ontwikkeling van technieken voor plantspecifieke gewasbescherming. Zijn Valtra T174 met SmartTouch, AutoGuide, TaskDoc Pro en Valtra Connect speelt bij veel van zijn precisielandbouw activiteiten een belangrijke rol. Maar eerst een stukje geschiedenis.

Grond ontsmetten

De specialisatie op aaltjesbestrijding en precisielandbouw vinden hun oorsprong in Thijssen’s eerste baan.

“Ik werkte bij een loonbedrijf in Zuidoost-Brabant dat de grondontsmetting op de proefvelden van proefboerderij Vredepeel uitvoerde. Dat was eigenlijk al een vorm van precisielandbouw met hele intensieve grondbemonstering.”

Door een samenloop van omstandigheden belandde Thijssen in Zuidoost-Friesland. Daar kreeg hij de gelegenheid om voor zichzelf te beginnen. Hij kocht z’n eerste Valtra T191 Advance met een spitcombinatie en ging grond ontsmetten.

Op een goeie dag meldde het Hilbrandslaboratorium (HLB) zich als klant.

“Hun grondonstmetting gaf steeds wisselende resultaten. Ik kreeg een eerste opdracht omdat ik gespecialiseerd ben en betrouwbare reproduceerbare kwaliteit kan leveren.”

Het leidde er toe dat Thijssen naast HLB diverse andere klanten kreeg met opdrachten voor proefvelden. Ook gewasbeschermingsfabrikanten weten hem te vinden voor toelatingsproeven met nieuwe middelen, waaronder grondontsmettingsproducten. Hij heeft hiervoor een speciale ontheffing.

Bodem scannen en drone vliegen

Vanuit zijn interesse in de bodem begon Thijssen in 2012 met bodemscans met een bodemscanner. Eind 2014 was hij de eerste loonwerker die gewasbeelden ging maken met een Ebee drone. Ook nam hij het initiatief voor de oprichting van Dronewerkers, een samenwerkingsverband van inmiddels 9 dronevliegers die in Nederland en ver daar buiten actief zijn. Thijssen’s drones vlogen al over zo’n 25.000 ha maar de piek is, net als bij de bodemscans, volgens hem al voorbij.

Vanuit zijn interesse in de bodem begon Thijssen in 2012 met bodemscans met een bodemscanner. Eind 2014 was hij de eerste loonwerker die gewasbeelden ging maken met een Ebee drone.

“Bodemscans en dronebeelden geven veel informatie maar het is best lastig om de meeropbrengsten te onderbouwen”, stelt Thijssen.

Toch ziet hij een langzaam groeiende interesse in precisielandbouw.

“Het zijn vooral akkerbouwers en loonwerkers die gaan experimenteren met plaatsspecifiek bemesten, spuiten of kalk strooien.”

Om precisie landbouw te stimuleren biedt Dronewerkers een service waarbij boeren zelf taakkaarten kunnen maken op basis van hun eigen gewasbeelden.

Plug en Play met Valtra

De taakkaarten zijn in zekere zin het bruggetje naar de inzet van Thijssen’s Valtra voor precisielandbouwactiviteiten. Naast grondontsmetting biedt zijn loonbedrijf ook kunstmeststrooien op basis van taakkaarten en de Yara N-sensor aan. Het aansturen van machines op basis van die kaarten gaat met de Valtra zeer soepel, weet Thijssen.

”Vroeger had ik vijf verschillende merken schermen in mijn cabine, nu uitsluitend nog die van de SmartTouch.”

“Omdat Valtra alleen trekkers bouwt, zijn ze juist heel erg gefocust op de communicatie met de machines die je er achter hangt. Andere trekkermerken zijn vaak vooral bezig met de communicatie met machines van hun eigen of verwante merken. Bij Valtra is het plug en play, welke machine je er ook aanhangt. En het mooie is dat je de bediening van ISOBUS-machines gewoon kunt overnemen op het beeldscherm van de SmartTouch armleuning. Dat werkt fantastisch.”

Omdat het voor het overzicht soms toch makkelijk is om een extra scherm te hebben, gebruikt Thijssen een optie die nog weinig Valtra rijders kennen: hij monteerde een tweede identieke scherm aan zijn SmartTouch armsteun.

“Vroeger had ik tot wel vijf verschillende schermen in mijn cabine en kon ik de buitenspiegel niet meer zien. Technisch gezien is zo’n tweede scherm niet nodig maar het is is veiliger en fraaier en je profiteert op beide schermen van de uniforme bediening.”

Dealer en importeur belangrijk

Thijssen doet mee aan een project waarin de firma DACOM software ontwikkelt waarmee werkopdrachten via het mobiele netwerk tussen de tractor en de bedrijfscomputer worden uitgewisseld.

“De tractor koppelt daar nog veel meer gegevens aan, bijvoorbeeld de gift, het brandstofverbruik en de rijsnelheid. Alles wordt automatisch vastgelegd. Ik wil dat gaan koppelen aan mijn factureringsprogramma.”

In dit project zorgen dealer Van der Vegt en importeur Mechan Groep voor de technische ondersteuning.

“De monteurs van Van der Vegt hebben verstand van zaken”, lacht Thijssen.

“Dat voegt echt wat toe. En Mechan Groep houdt de fabriek in Finland op de hoogte. Ze zijn daar heel geinteresseerd in wat wij hier doen.”

”Valtra bouwt alleen trekkers en is heel erg gefocust op de communicatie met de machines. Andere trekkermerken zijn vaak vooral bezig met de communicatie met machines van hun eigen of verwante merken.”