share

Valtra overladen met onderscheidingen

Valtra’s vierde generatie trekkermodellen hebben de afgelopen jaren talrijke internationale prijzen gewonnen. Dit is geen toeval maar het resultaat van jarenlang toewijding en hard werken.

“De eerste pennenstreken voor onze vierde generatie tractoren zijn ongeveer tien jaar geleden gezet. Het begon niet zozeer met een specifiek project, maar eerder met een team van geïnspireerde mensen die ook veel werk hebben verzet in hun vrije tijd”, herinnert Kimmo Wihinen, manager Industrial Design & User Experience bij Valtra zich.

Kimmo begon bij Valtra als werktuigbouwkundig ingenieur binnen het technische team. Tijdens zijn studie had hij het moeilijk gevonden om te kiezen tussen werktuigbouwkunde en ontwerp. Na een paar jaar werken bij Valtra besloot hij zijn studie te hervatten en zich te concentreren op industrieel ontwerp en bruikbaarheid.

“Aan het einde van mijn ontwerpstudie moest ik mijn afstudeerscriptie schrijven om een masterdiploma te behalen. Ik was niet van plan terug te keren naar Valtra, maar ik kwam op het idee om een nieuwe trekkercabine te ontwerpen. Ik voelde dat daar behoefte aan was en het idee om dit te mogen uitwerken, sprak mij erg aan. Ik had niet verwacht dat het zou doorgaan, omdat het behoorlijk duur was in vergelijking met de gebruikelijke proefschrift-onderwerpen. Maar tot mijn grote verrassing accepteerde Valtra mijn voorstel”, zegt Kimmo.

Bij het ontwerpen van zijn ideale trekkercabine liet Kimmo zich niet hinderen door financiële beperkingen of productietechnische overwegingen. Hij begon met het bezoeken van tien tractorgebruikers. Bij elk van hen bracht hij een dag door op het bedrijf; Kimmo interviewde de gebruikers en legde op video vast hoe ze met hun tractoren werkten. Dit materiaal bleek later zeer nuttig voor het perfectioneren van de ergonomie en de praktische bruikbaarheid.

Kimmo noemt wat voorbeelden: “Op een dag zat ik aan de ontbijttafel bij een boer en zag ik hoe zijn vrouw zijn lunch in een koelbox deed die hij op de vloer van zijn cabine kon zetten. Bij een andere gebruiker zag ik dat hij zijn drinkflessen op een plek zette waar hij de ventilatieroosters op kon richten om ze koel te houden. En weer een andere gebruiker stopte zijn waterflesjes in een opbergvak bovenin de cabine waardoor je continu het geklots hoorde. Deze observaties overtuigden mij van de noodzaak van een geïntegreerde koelbox in de cabine met genoeg ruimte voor een fles van 1,5 liter”, herinnert Kimmo zich.

Inspiratie en werk in vrije tijd

Toen de conceptcabine, nog niet 100 % klaar, uiteindelijk werd gepresenteerd aan de beslissers binnen Valtra, werd besloten om een project te starten om de cabine geschikt te maken voor serieproductie. Tegelijkertijd werd begonnen met het ontwerpen van een hele nieuwe generatie tractoren. Dit proces zorgde voor zeer veel enthousiasme en toewijding binnen het bedrijf. Want in plaats van alleen bestaande producten aan te passen werd hier iets geheel nieuws gecreëerd.

“We stelden ons ten doel om een internationaal aansprekende tractor te ontwikkelen zonder onze Finse en Scandinavische roots over het hoofd te zien. Stel dat de oude T-serie werd bekritiseerd omdat hij een grote draaicirkel had, dan wilden we een opvolger ontwerpen die ‘s werelds kleinste draaicirkel zou hebben. En omdat we geen dakraam in onze cabine hadden voor voorladerwerk, hebben we ervoor gekozen om meteen maar een cabine te ontwerpen met het grootste dakraam op de markt. In plaats van alleen maar voort te borduren op bestaande dingen, hebben we ons gericht op het creëren van iets nieuws en het ontwikkelen van de best mogelijke tractor. We hebben, bij wijze van spreken, van de oude modellen alleen het stuur, de vooruit-achteruit-shuttle en de draden voor de motorblokverwarming opnieuw gebruikt”, legt Kimmo Wihinen uit.

“In het hele proces is duidelijk geworden dat de beste producten worden gemaakt wanneer het hele team geïnspireerd is en de mensen niet alleen plichtmatig hun uren op kantoor inbrengen. Zo heeft Tuomas Nevaranta in zijn vrije tijd het concept en de gebruikersinterface voor het SmartTouch-armleuningscherm ontwikkeld. En zelfs nadat het een ‘officieel project’ was geworden, was het niet alleen een softwareproject voor software-engineers of een ontwerpproject voor ontwerpers. Nee, iedereen in het team zag het als een project voor gebruikersinterfaces voor de gehele nieuwe modellenreeks. Iedereen deed mee waar nodig, en niemand zei ooit: ‘Dat is niet mijn taak’.”

De SmartTouch-armsteun is een van de nieuwe Valtra ontwerpen die de meeste internationale erkenning heeft gekregen. Recent ontvingen de SmartTouch-armleuning en gebruikersinterface een van de meest prestigieuze designprijzen ter wereld, de iF Design-prijs.

Prijzen zijn een mooie bonus

Tijdens de ontwerpfase dacht niemand op de afdeling Engineering aan prijzen; de eindklant stond cen­traal. Toen de prijzen en onderscheidingen kwamen, was dat een aangename verrassing. “We zijn zeker blij met de prijzen, omdat ze laten zien dat anderen ook vinden dat we goed werk hebben verricht. Maar de mooiste beloning is om te zien dat grote aantallen nieuwe tractoren aan onze klanten worden geleverd. Uit­eindelijk zijn zij degenen die stemmen met hun voeten bij het beslissen of het product goed is of niet”, zegt Kimmo.

Hoewel de nieuwe cabine en de SmartTouch-armleuning nu de beste in de branche zijn, rust het technische team van Valtra niet op zijn lauweren. “We zijn altijd op zoek naar manieren om ze verder te verbeteren; elke dag komen we met nieuwe ideeën. Dat is nodig, want technologie ontwikkelt zich snel en de behoeften van onze klanten en de wereld in het algemeen veranderen voortdurend. En onze concurrenten doen hun best om de kloof te dichten. Net zoals het ons tien jaar kostte om de nieuwe cabine, armleuning en gebruikersinterface te ontwikkelen, duurt het nog eens tien jaar om de ideeën die we vandaag krijgen volledig te realiseren. Maar zo lang hoeft de klant niet te wachten op mooie innovaties!”, belooft Kimmo Wihinen.