Jari ruilde reizen in voor regulier fabriekswerk
Jari Niskanen was ongeveer 30 jaar oud, een ervaren bouwvakker en wegenwerker, toen begin jaren 90 de recessie toesloeg. Er vielen ontslagen in de bouw en zijn vrouw vertelde hem dat Valtra op zoek was naar nieuwe werknemers.
"Ik ging voor een gesprek minder dan een uur na het telefoontje hoorde ik dat ik de baan had! De volgende ochtend begon ik al te werken. Mijn carrière bij Valtra ging vrij snel en ik zal er binnenkort 3 decennia werken," - Jari Niskanen.
"In april 1994 belde ik de productiemanager bij Valmet (zoals Valtra toen heette) om te vragen of er werk was. Nog geen uur na het telefoontje ging ik op gesprek en de volgende ochtend begon ik te werken. Mijn carrière bij Valtra begon vrij snel en ik zal er binnenkort drie decennia werken," herinnert Jari Niskanen zich.
Aanvankelijk werkte Jari aan de lopende band en als assistent op verschillende werkstations, maar al snel stapte hij over naar de afwerking. "Ik heb 15 jaar in de oppervlakteafwerking gewerkt. Daarna heb ik acht jaar restauratiewerk gedaan. Afwerking paste beter bij me dan werken aan de lijn, omdat het dichter bij het soort afwisselende werk lag dat ik gewend was."
Dankzij de flexibiliteit bij Valtra kon Jari overstappen naar een nieuwe functie toen schouderproblemen een probleem werden
Jari Niskanen kreeg last van zijn schouders tijdens zijn werk in de verfwinkel. Het bedrijf voor bedrijfspensioenen adviseerde om van werk te veranderen. "Ik kreeg een baan in het APS-team, waar initiatieven worden geïmplementeerd, arbeidsomstandigheden worden verbeterd en veranderingen in de fabriek worden doorgevoerd."
Tijdens de zes maanden durende arbeidsrehabilitatie bestudeerde Niskanen welzijn op het werk en ergonomie.
Divers werk dat de veiligheid, ergonomie, snelheid en productiviteit verbetert.
Op de dag van het interview werkt Niskanen aan het geluiddicht maken van een schroothandel. De metalen die in de metaalloods werden gegooid veroorzaakten onnodig lawaai en de multiplex bekleding van de loods dempt het geratel. Vervolgens begint hij met het maken van de montagetafel voor de motorkappen die nodig zijn voor de nieuwe tractormodellen. "Dit werk is een voortdurende ontwikkeling van werkstations. Verbetering van de veiligheid, ergonomie, snelheid en productiviteit. Als bijvoorbeeld de nieuwe spuiterij in de zomer klaar is, wordt een groot deel van de werkplekken aan de assemblagelijn opnieuw ontworpen. In de herfst, na de zomervakantie, moet alles klaar zijn om de productie zonder problemen te starten."
Jari Niskanen waardeert de regelmaat van het werk in de fabriek in vergelijking met het kraan- en reiswerk van vroeger. "Vroeger had ik 's ochtends geen idee waar ik zou eindigen en wanneer ik terug zou komen. Nu, als het werk om vier uur klaar is, ben ik binnen een kwartier al thuis."
Er zijn veel verschillende banen in metaalbewerking bij Valtra
Jari wil benadrukken dat de fabriek in Suolahti een grote verscheidenheid aan zeer verschillende metaalbewerkingen heeft. De assemblagefabriek en de transmissiefabriek zijn bijvoorbeeld twee totaal verschillende werelden, waarbij het ene voornamelijk assemblagewerk is en het andere meer machinale bewerking.